Wyprawa w Góry Świętokrzyskie członków Regionu IPA Cieszyn I

Jak co roku wrzesień w Regionie IPA Cieszyn I to wycieczka i poznanie kolejnego pięknego regionu naszej ojczyzny, tym razem w dniach 11-13 września 2015 zwiedzaliśmy ziemię kielecką i Góry Świętokrzyskie z jej pomnikami przyrody i zapierającymi dech w piersiach zabytkami.

Zakwaterowaliśmy się w Hotelu Ameliówka, gdzie spędziliśmy fajnie wolny czas relaksując się na grillu, oraz uroczystej kolacji. Wcześniej dzieciaki korzystały z zorganizowanych zabaw, a dorośli odpoczywali w saunie i Jakuzzi.
W czasie naszej wyprawy zobaczyliśmy Muzeum im. Przypkowskich w Jędrzejowie z bardzo bogatą wystawą wszystkich rodzajów zegarów słonecznych konstruowanych od XV wieku oraz rozmaitych przyrządów służących do pomiaru czasu.
Zamek Królewski w Chęcinach wybudowany na jednym z najwyższych w okolicy wzniesień (367 m.n.p.m), wzniesiony koło XII/XIV w.,a następnie rozbudowany w XV w. Zamek pełnił różne funkcje: był rezydencją królowych (m. in. Bony), więzieniem stanu, siedzibą skarbca koronnego, mieszkaniem starostów Chęcińskich. Odbudowana wieża jest udostępniana turystom, jako punk widokowy, skąd roztacza się niepowtarzalny widok na całą okolicę.
Jaskinia Raj - uznana za najpiękniejszą jaskinię Polski. Słynie głównie z bogatej szaty naciekowej, posiada system korytarzy o długości 240 m, do zwiedzania udostępnione jest 180m.
Drugiego dnia udaliśmy się pod symbol Gór Świętokrzyskich - Święty Krzyż i przejście "Drogą Królewską" do położonego na Łysej Górze benedyktyńskiego klasztoru, zwiedzanie Muzeum Misyjnego Ojców Oblatów oraz Muzeum Przyrodniczo-Leśnego ŚPN. W dlaszej części zobaczyliśmy stolicę województwa świętokrzyskiego - Kielce, a w niej najważniejsze obiekty, m.in.: Pałac Biskupów Krakowskich, wzniesiony w latach 1637–1641, przykład polskiej rezydencji z epoki Wazów, Rynek, ul. Sienkiewicza, rezerwat przyrody nieożywionej Kadzielnia.
W oststnim dniu naszej wyprawy nie mogliśmy pominąć Parku Dinozaurów oraz Muzeum Wsi Kieleckiej, Park Etnograficzny, zwany "perełką" województwa Świętokrzyskiego, na terenie, którego można przenieść się w dawne czasy i poczuć klimat minionych lat. W skansenie znajduje się około 30 starych wiejskich budynków mieszkalnych i gospodarczych ( we wnętrzach można podziwiać oryginalne meble i całe wyposażenie domostw), drewniany kościół, drewniany dwór, wiatrak, a także ekspozycja obrazów i rzeźb, w czasie organizowania naszej wycieczki odbywało się tam święto chleba, a wielu z nas zakupiło pyszne wypieki.

Polecamy ten kierunek , warto poznać historie i kulturę tego regionu