CZECHY, PRAGA i Region IPA Kłobuck

W dniu 15 kwietnia 2023 członkowie i sympatycy Regionu IPA Kłobuck w liczbie 47 osób wyruszyło na trzydniową wycieczkę autokarową. Tym razem nasz kierunek to Praga, stolica Czech czyli miasto „stu wież”. Wraz z nami lecz innym autokarem podróżowała druga grupa naszych znajomych, co powiększyło ilość uczestników do 92 osób.

Od pierwszego dnia, za sprawą przewodnika Janka, ostro ruszyliśmy do zwiedzania tego pięknego miasta. Wąskimi uliczkami pełnych starych, urokliwych kamienic dotarliśmy do Rynku, gdzie zatrzymaliśmy się przy wieży Staromiejskiego Ratusza. To właśnie na jednej z jego ścian znajduje się zegar astronomiczny, przez mieszkańców nazywany „Praski Orloj”. Składa się on z trzech głównych części: astronomicznej – pokazującej położenie ciał niebieskich, kalendarzowej – z medalionami reprezentującymi miesiące i animacyjnej z ruchomymi figurkami dwunastu apostołów. Zegar został skonstruowany w 1410 roku przez zegarmistrza Mikołaja z Kadania i matematyka prof. Jana Sindla a 100 lat później udoskonalony przez mistrza Hanusza. Jego konstrukcja oraz ciekawa historia powstawania gromadzi duże grupy turystów. Po długim spacerku ulicami Pragi i obejrzeniu wielu ciekawych budowli, zakończyliśmy dzień regionalną kolacją w jednej z miejskich restauracji.
Kolejny dzień przywitał nas słoneczną pogodą i zaraz po śniadaniu ruszyliśmy na podbój Pragi. Rozpoczęliśmy od odwiedzenia Muzeum Miniatur a następnie udaliśmy się w kierunku dzielnicy Hradczany, gdzie między innymi mogliśmy zobaczyć : kompleks budynków Zamku Królewskiego założonego w IX wieku, Bazylikę św. Jerzego, pospacerować po słynnej Złotej Uliczce oraz zwiedzić budowaną przez sześć stuleci, Katedrę św. Wita. Dobrze przygotowany plan zwiedzania, pozwolił nam obejrzeć główną zmianę warty przed Zamkiem Praskim. Odbywa się ona przed pierwszym dziedzińcem zamku o każdej pełnej godzinie, lecz tylko o godz. 12.00 w asyście orkiestry. Po tak wyczerpującym zwiedzaniu nastąpiła chwila przerwy podczas, której w licznych restauracjach i pubach zakosztowaliśmy smacznej czeskiej kuchni. Posileni i nieco wypoczęci ruszyliśmy do kolejnego punktu, czyli zwiedzenia Mostu Karola a następnie w kierunku brzegu rzeki Wełtawy. Tam wsiedliśmy na statek, gdzie podczas smacznego obiadu i dwu godzinnego rejsu mogliśmy z jego pokładu podziwiać zabytkową zabudowę brzegu rzeki, piękne krajobrazy stolicy Czech oraz liczne mosty, których w Pradze nad rzeką Wełtawą jest aż osiemnaście, w tym te najsłynniejsze czyli Most Karola i Most Svatopluka Cecha. Po tak intensywnym dniu w godzinach późno wieczornych powróciliśmy do hotelu.
Ostatni dzień rozpoczęliśmy zwiedzaniem dzielnicy Józefów czyli dawnego żydowskiego getta, gdzie mieści się kilka Synagog oraz wiele miejsc pamięci Holokaustu. Przed pożegnaniem z tym pięknym miastem, jeszcze raz przeszliśmy obok Ratusza a pozostały czas spędziliśmy zwiedzając Plac Wacława i jego okolice. Historia i liczne zabytki Pragi u wielu z nas wywołały zainteresowanie i większość wycieczkowiczów zapowiedziała, że jeszcze tu wrócą.