MAZURY 2023

Po krótkiej przerwie członkowie Regionu IPA Kłobuck w składzie 5 załogantów powróciło na szlak Wielkich Jezior Mazurskich.

Na przełomie maja i czerwca, przez osiem dni żeglowaliśmy na łajbie typu: Hornet29. Naszą żeglugę rozpoczęliśmy od portu w Bogaczewie skąd udaliśmy się do Rynu. Kolejne dni to była już czysta przyjemność żeglowania w kierunku północnym. Pomijając dość nudne przepływanie kanałami, których od Jeziora Tałty do Jeziora Szymoneckiego jest aż trzy sztuki i stanowią spory odcinek szlaku. Podczas tych kilku dni nie mogliśmy narzekać na pogodę. Słoneczko pływało wraz z nami a wiaterek powiewał umiarkowany z chwilowymi porywami co podnosiło emocje. Każdego dnia, późnymi popołudniami przybijaliśmy do innej Mariny. Chłodne wieczory spędzaliśmy przy ognisku w towarzystwie długo nie widzianych znajomych i przyjaciół. Ostatniego dnia po powrocie do portu macierzystego, już drogą lądową udaliśmy się na wycieczkę ścieżkami historii. Naszym pierwszym punktem zwiedzania były ruiny Głównej Kwatery Wojennej Adolfa Hitlera o kryp. Wolfsschanze czyli Wilczy Szaniec. Wódz III Rzeszy przebywał tam przez około 800 dni i to właśnie tam w lipcu 1944 roku doszło do jedynego zamachu na jego życie. Kwatera została zniszczona pod koniec II wojny, pozostały tam jednak ruiny monstrualnych betonowych budowli, bunkrów i schronów, które w pewnej części udostępniono do zwiedzania. Następnym punktem na naszej trasie była osada Mamerki leżąca nad Jeziorem Mamry. Miejsce gdzie w czasie II wojny w latach 1940 – 1945 znajdowała się Kwatera Główna Niemieckich Wojsk Lądowych /OKH/. Aktualnie jest to jeden z najlepiej zachowanych w Polsce kompleks niezniszczonych bunkrów niemieckich. 30 bunkrów rozmieszczonych jest na terenie leśnym i do każdego z nich można wejść. Największy z nich to tak zwany bunkier „Gigant”. Jego ściany i stropy mają grubość 7 metrów. Na terenie kompleksu znajduje się także Muzeum II Wojny Światowej - jedyne w Europie poświęcone frontowi wschodniemu. Na ponad 1000 metrach kwadratowych ekspozycji można zobaczyć największą na świecie makietę bitwy pod Kurskiem czy makietę bitwy o Stalingrad, a od maja 2018 roku można obejrzeć replikę pomieszczenia Bursztynowej Komnaty o powierzchni 60 metrów kwadratowych. Wizytę na terenie „Miasta Brygidy” bo właśnie tak nazywany jest kompleks znajdujących się tam budowli, zakończyliśmy wejściem na 38 metrową wieżę widokową. Z jej szczytu mogliśmy się napawać pięknym widokiem na okoliczne lasy oraz Jezioro Mamry. Właśnie w tym miejscu postanowiliśmy uwiecznić naszą obecność wraz z flagą podróżnika IPA. W drodze powrotnej na naszą łajbę odwiedziliśmy jeszcze miejscowość Węgorzewo, najdalej na północ wysunięte miasto Krainy Wielkich Jezior, gdzie można zobaczyć XIV wieczny Zamek Krzyżacki. Niestety nie jest aktualnie dostępny dla turystów. Na tym zakończyliśmy spotkanie z historią i późnym wieczorem powróciliśmy odpocząć na jacht, by następnego ranka wyruszyć do domu.